FAQ & Contact

Veelgestelde vragen en contact

De aanleg van glasvezel is een proces dat nogal wat vragen kan oproepen. We doen ons best om al jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Kijk gerust of jouw vraag al tussen de veelgestelde vragen staat.

 

Icoon voor E-Fiber glasvezel veelgestelde vragen

Vragen?

Icoon voor E-Fiber glasvezel veelgestelde vragen

We helpen je graag!

 

Bekijk gerust alle veelgestelde vragen hieronder. Heb je een andere vraag? Dan horen we het graag.

 

Neem contact op via:

info@e-fiber.nl
030 – 2251901 (ma t/m vr; 09.00 – 17.30 uur)

Veelgestelde vragen

Deze vragen krijgen wij vaker.

Providers en abonnementen
Wat kosten de glasvezel producten van E-Fiber?

De kosten die je betaalt zijn de abonnementskosten van de provider. De aanleg van het glasvezelnetwerk is gratis, mits je in de aangegeven periode je huis op het glasvezelnetwerk laat aansluiten.

Ik wil alleen internet. Kan dat?

Ja, dat kan. Maar een combinatiepakket met televisie en telefonie is vaak voordeliger.

Krijg ik met glasvezel ook Interactieve Televisie?

Ja, dit is een internet gestuurde dienst dus met glasvezel kan dit geleverd worden. Het hangt nog wel af van het type abonnement dat je kiest bij de provider. Bij vrijwel alle aanbieders is interactieve televisie wel inclusief.

Via mijn schotel ontvang ik ruim 100 tv-zenders, dan heb ik toch geen glasvezel nodig?

Glasvezel brengt voor meer dan televisie kijken. We gaan allemaal steeds meer gebruik maken van het internet en glasvezel is goed voorbereid op deze ontwikkeling. De Coax kabel voorziet nu nog in de huidige vraag maar voor deze kabel is het einde in zicht. Je kunt altijd via de schotel televisie blijven kijken en alleen kiezen voor internet via glasvezel. Jij bepaalt!

Welke internetsnelheid past bij mij?

Dit hangt sterk af van de hoeveelheid apparaten die je in huis hebt en hoe intensief iedereen in jouw huishouden gebruik maakt van het internet. Je kunt dit vergelijken bij verschillende providers en zo een internetsnelheid kiezen die voor jouw huis geschikt is. Maar over het algemeen gaat de regel wel op dat er een hogere internetsnelheid nodig is bij meer activiteit, gebruikers en apparaten.

Krijg ik automatisch digitale televisie bij de overgang naar glasvezel?

Ja, kijk voor de verschillende mogelijkheden bij de door jouw geselecteerde provider.

Moet ik een abonnement nemen om mijn glasvezelaansluiting te kunnen gebruiken?

Ja, bij één van de providers die op jouw adres glasvezel abonnementen aanbiedt.

Welke abonnementen biedt E-Fiber aan op glasvezel?

E-Fiber is de kabelmaatschappij, E-Fiber legt glasvezel aan. De abonnementen worden dus via de providers verkocht. Hiervoor hebben we overeenkomsten gesloten met een aantal providers. Iedere provider heeft zijn eigen pakketten samengesteld zodat je kunt kiezen voor glasvezel en voor het abonnement dat bij jou past. Via E-Fiber.nl/vergelijker kan je wel een abonnement bij een van de providers afsluiten.

Welke producten kan ik ontvangen over glasvezel?

Wanneer je wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van E-Fiber kun je gebruik maken van alle diensten die via de kabel worden verzonden. Denk hierbij aan televisie, internet en telefonie. Maar ook alle diensten die via het internet worden aangeboden, zoals pinnen, alarm, zorg, studeren, etcetera.Maar, om het zeker te weten kun je even kijken bij de providers om te zien wat het precieze aanbod is in jouw gemeente.

Welke providers bieden diensten aan op het glasvezelnetwerk van E-Fiber?

Het glasvezelnetwerk van E-Fiber is een open netwerk. Dit betekent dat meerdere aanbieders toegang kunnen geven tot ons netwerk. Een dienstaanbieder bepaalt zelf welke producten hij wil aanbieden op het glasvezelnetwerk van E-Fiber.

Wat gebeurt er met mijn abonnement als het netwerk er niet komt?

Uiteraard gaat je abonnement pas in als de glasvezelkabel ook echt in de grond ligt. En komt het netwerk er niet, dan komt het abonnement te vervallen en verwijderen wij al je gegevens. 

Kan ik Ziggo Sport blijven kijken als ik overstap op glasvezel?

Ja dat kan. Je kan via de provider van jouw keuze ook Ziggo Sport bestellen.

Over glasvezel
Wat is glasvezel en hoe werkt het?

Glasvezel, ook wel fiber genoemd, is een haardunne vezel van glas. Glasvezelkabels werken met licht, het verzenden van de data gebeurt door het zenden van licht. Als je een lamp op een glasvezelkabel zet zal je zien dat het licht er aan de ander kant uit komt. Door het licht razendsnel aan en uit te zetten ontstaat er een patroon, op deze manier wordt de data verzonden. De werking hiervan is door interne reflectie zeer stabiel en supersnel waardoor up- en downloadsnelheid gelijk zijn.

Ik woon buiten het E-Fiber-gebied, kan ik glasvezel krijgen?

We werken er hard aan om op zo veel mogelijk plekken in Nederland glasvezel te leggen, maar vooralsnog is dit helaas nog niet overal. In het menu kun je zien in welke gemeenten we glasvezel gaan aanleggen of reeds hebben aangelegd.

Hoe snel is het glasvezelnetwerk?

Als we het over de snelheid van het netwerk hebben kunnen we dit beter uitleggen in capaciteit. En de capaciteit van het glasvezelnetwerk is enorm. Een glasvezel kan gemiddeld tot acht terabyte per seconde aan data versturen, dat zijn zo’n vijf miljoen foto’s. En er kunnen zonder problemen wel vier miljard telefoongesprekken gelijktijdig gevoerd worden

Hoe werkt een glasvezelnetwerk?

Glasvezel is een flinterdunne vezel gemaakt van een speciaal soort glas. Informatie via het glasvezelnetwerk wordt verzonden met behulp van laserlicht. Door het laserlicht met zeer hoge snelheid aan en uit te schakelen, ontstaat een patroon. Dit zijn de digitale gegevens. Informatie kan zich zo razendsnel door de glasvezelkabel verplaatsen. Hoe sneller de laser aan en uit knippert, des te sneller kan de informatie over en weer worden gestuurd.

Waarom zou ik nu voor glasvezel kiezen?

Internet en alle toepassingen die daarbij komen kijken maken een steeds groter onderdeel uit van ons dagelijks leven. Van computer en mobiele telefoons gaan we langzaam over op televisies, thermostaten en muziekinstallaties die gebruik maken van het internet. Dit vergt veel van de huidige internetkabel, met trage en onbetrouwbare verbindingen als gevolg. Het glasvezelnetwerk kan deze grote capaciteit wel aan en werkt een stuk sneller. De verbinding is sneller, betrouwbaarder en stabieler. De beste optie voor de toekomst dus.

Wat is een glasvezelnetwerk?

Een glasvezelnetwerk is een netwerk van glasvezelkabels dat gebruikt wordt om informatie te verzenden. De kabels liggen in de grond en verbinden huishoudens direct met razendsnel internet. Als je bent aangesloten op het glasvezelnetwerk wordt al het internet via glasvezel verzonden, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld trage koperkabels. Rondom een woongebied ligt een dikke grondkabel die uitkomt in de wijkcentrale. Vanuit deze wijkcentrale wordt de dikke kabel in dunnere kabels verdeeld (de wijk-grondkabel) om verschillende wijken te bereiken. Deze wijk-grondkabel gaat weer over in de grondkabels. Vanuit deze grondkabel wordt de glasvezelkabel naar jouw huis getrokken. Dit noemen we ook wel ‘Fiber to the Home’, oftewel ieder huis zijn eigen glasvezel.

Hoe lang gaat het glasvezelnetwerk mee?

De manier waarop we het netwerk nu belasten is nu nog extreem laag. Maar met de wetenschap dat we veel meer data en digitale apparaten gaan gebruiken de aankomende jaren, zal deze belasting groeien. Het glasvezelnetwerk heeft gelukkig zoveel capaciteit dat het nog decennia mee kan.

Overstappen
Ik heb een jaarcontract bij een andere provider, hoe kan ik overstappen?

De providers die hun diensten op ons netwerk aanbieden kunnen je helpen bij de overstap. Het nieuwe abonnement gaat dan in na afloop van het huidige abonnement. In alle gevallen is er een maand opzegtermijn.

Waar kan ik mij aanmelden voor een glasvezelabonnement?

Heb je een brief ontvangen van E-Fiber en wordt jouw woning binnenkort aangesloten op het glasvezelnetwerk van E-Fiber? Dan kun je een abonnement afsluiten bij één van de providers die op jouw adres glasvezel-abonnementen aanbiedt.

Kan ik mijn e-mailadres behouden?

Dat hangt af van bij wie je nu je e-mailadres hebt afgesloten. Als dit partij zoals Gmail of Outlook is, is er niets aan het handje. Mocht dit Ziggo of KPN zijn, dan is er nog steeds niets aan het handje, maar dan komt er iets meer bij kijken. 

 

Gelukkig bieden wij graag een helpende hand. Als je nu een Ziggo e-mail hebt kun je hier kijken hoe de overstap werkt. Kijk voor de overstap met een KPN e-mail hier

Aanleg
Moet ik mijn binnenhuisbekabeling zelf aanpassen?

Indien je vragen hebt over je huidige binnenhuisbekabeling in combinatie met jouw (toekomstige) glasvezelaansluiting, dan kun je deze vragen stellen aan de schouwer die een huisbezoek (schouwing) aflegt of aan de installatiemonteur (degene die uw glasvezelmodem plaatst). Samen met jou wordt er gekeken of er aanpassingen noodzakelijk of wenselijk zijn voor een succesvol gebruik van het glasvezelaansluiting. De installatiemonteur kan indien gewenst de binnenhuisinstallatie aanpassen, hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Natuurlijk kun je zelf ook aanpassingen verrichten of informeren bij erkende elektronicazaken in de regio.

Moet ik thuis zijn op het moment dat er glasvezel in mijn straat wordt aangelegd?

Als er glasvezel in jouw straat wordt gelegd hoef je niet thuis te zijn. Als het modem bij jouw thuis wordt geïnstalleerd, of als de schouwer langs komt, dien je wel thuis te zijn. Je kunt ook iemand machtigen om dit te doen.

Is de aanleg van glasvezel van E-Fiber gratis?

Ja, wij willen dat iedereen gebruik kan maken van het snelle en betrouwbare glasvezelnetwerk, dus voor bewoners en ondernemers binnen het aansluit-gebied is de aanleg van glasvezel geheel kosteloos.

Let op:

1. E-Fiber legt alleen gratis aan tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw dorp of stad. Als je geen toestemming geeft voor deze aanleg en je later alsnog glasvezel wilt, zijn er kosten aan verbonden.

2. Voor adressen die nog niet bekend zijn wanneer de aanleg van het glasvezelnetwerk wordt gepland, zoals nieuwbouw, geldt maatwerk en is de aanleg niet gratis.

Moet ik thuis zijn als glasvezel wordt aangelegd?

Als jouw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk dien je thuis te zijn. Als er glasvezel in jouw straat wordt gelegd hoeft u niet thuis te zijn. Voor de aansluiting bij jouw thuis zal er eerst een monteur langskomen voor een schouwing. Tijdens deze schouwing dien je thuis te zijn. Hier wordt namelijk in samenspraak met jou bepaald waar het modem komt en hoe de aanleg plaats zal vinden. We zullen je natuurlijk ruim op tijd informeren over deze afspraak. Bij de volgende afspraak, als de glasvezelmodem wordt geïnstalleerd zal er ook iemand aanwezig moeten zijn in je woning. Het is natuurlijk mogelijk om de afspraak te wijzigen. Dit kan door contact op te nemen met de aannemer. Je wordt tijdig geïnformeerd over de start van de werkzaamheden bij jou straat en dit gebeurt altijd in samenspraak met de gemeente. Tijdens de werkzaamheden in jouw straat hebben wij geen toegang tot je woning nodig, je hoeft hiervoor niet thuis te blijven.

Wordt er in de tuin gegraven?

We proberen de overlast van de aanleg zo veel mogelijk te beperken. De aannemer ‘schiet’ daarom de glasvezelkabel onder je tuin of oprit door zodat we geen sleuf hoeven te graven. Dit gebeurt met een zogenoemde tuinboring. Een tuinboring is onschadelijk voor je tuin. De tuin en bestrating blijven intact.

Hoe wordt de aansluiting afgemonteerd?

E-Fiber monteert de glasvezelkabel op een glasvezel-aansluitdoos. Met deze doos kun je nog niets, pas als de provider het modem installeert bij de glasvezel-aansluitdoos kun je genieten van supersnel internet, HD televisie kijken en voordelig bellen.

Wordt mijn woning of bedrijfspand voorzien van glasvezel?

Valt je woning of bedrijfspand binnen het aansluitgebied? Dan ontvang je enkele weken voordat de aanleg begint een aankondigingsbrief en een informatiekrant van E-Fiber. Zo weet je dat je woning of bedrijfspand binnen een paar weken voorzien is van een glasvezelaansluiting van E-Fiber. Omdat we niet alle woningen tegelijkertijd kunnen voorzien van een glasvezelaansluiting, wordt de aanleg stapsgewijs uitgerold.

Wat is schouwen?

Met schouwen bedoelen wij het bekijken en inschatten van de plek in je woning waar het glasvezelmodem moet komen. Meestal komt deze op de plek waar het huidige modem nu ook hangt. Bij veel huizen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. Ook bekijkt de schouwer waar de glasvezelkabel jouw woning binnen moet komen, hierbij worden de bestaande ingangen en gaten zo veel mogelijk hergebruikt. Omdat je akkoord moet geven voor de aanleg en voor de plekken in huis waar de aanleg plaatsvindt, is een schouw belangrijk. Als je geen glasvezelaansluiting wilt, kun je dit aangeven bij de schouwer. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft, geeft hij middels een ‘niet thuis-kaart’ aan hoe je hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer herken je aan zijn E-Fiber-kleding en hij kan zich altijd legitimeren.

Waarom legt E-Fiber glasvezel aan?

E-Fiber vindt dat iedereen recht heeft op betrouwbaar en snel internet. Glasvezel is de meest betrouwbare en snelle kabel die er is. We worden allemaal steeds digitaler en goed internet is daarom onmisbaar. Het bestaande kabelnetwerk kan de hoeveelheid data die wij nu en in de toekomst gaan gebruiken op den duur niet meer aan. Met de aanleg van een glasvezelnetwerk doet E-Fiber daarom een belangrijke investering in de toekomst. E-Fiber gelooft in een toekomst met glasvezel, en daarom zijn wij alvast gestart met de aanleg ervan.

Hoe weet ik welke aannemer de aanleg in mijn straat verzorgt?

Wanneer je woning binnen het aansluitgebied valt, ontvang je een aankondigingsbrief en informatiekrant van E-Fiber. In deze brief en informatiekrant staat onder andere informatie over de aannemer die de werkzaamheden in je straat verricht en je woning gaat aansluiten op het supersnelle glasvezelnetwerk van E-Fiber. In de brieven die je ontvangt tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw straat staan telefoonnummers en e-mailadressen vermeld. Deze gegevens kun je gebruiken voor het wijzigen van bijvoorbeeld een installatie-afspraak of voor het stellen van een dringende vraag. Op de contactpagina van deze website vind je ook de gegevens van de aannemer.

Wat is de rol van de aannemer?

E-Fiber geeft de opdracht voor het aanleggen en aansluiten van de glasvezelkabel aan een aannemer. Deze voert de werkzaamheden voor het glasvezelproject uit. Soms zet de aannemer onderaannemers in om de werkzaamheden uit te voeren. Alle medewerkers die in jouw wijk, straat en woning werkzaam zijn, vallen onder de aannemer. Het is de verantwoordelijkheid van de aannemer dat het netwerk goed wordt aangelegd en dat jij als klant tevreden bent. Je kunt je vragen rondom de aanleg daarom stellen aan de aannemer die in uw gebied verantwoordelijk is, de contactgegevens staan op de contactpagina.

Waar komt de aansluiting?

Het liefst houden we de bestaande aansluiting aan voor de glasvezelaansluiting. Deze zit bij veel huishoudens in de meterkast of in de woonkamer. Wanneer je klant wordt bij een van de providers, dan wordt er door een monteur een glasvezel-modem geplaatst op de plek waar je huidige aansluiting zit, daarna wordt de aansluiting geactiveerd.

Hoe word ik op de hoogte gesteld van de planning?

Wanneer je een informatiekrant over glasvezel van E-Fiber ontvangt, ben je een aantal weken verwijderd van een glasvezelaansluiting. In de weken tot de aansluiting ontvangt nog meer informatie en word je geïnformeerd over de aansluiting door de aannemer. Omdat de aanleg een repeterend proces is, worden alle betrokken bewoners op de voor hen relevante tijdstippen geïnformeerd. Zolang je geen correspondentie ontvangt, is aanleg in jouw straat nog niet aan de orde.

Moet ik nieuwe binnenhuisbekabeling aanleggen?

Over het algemeen passen de kabels die je in huis hebt gewoon op het glasvezelmodem, hier hoef je dus niks aan te veranderen. Ook het draadloos internet dat je hebt blijft gewoon bestaan. Omdat het verschil tussen een koperkabel en een glasvezelkabel pas na een meter of 50 merkbaar is, is het ook niet nodig om de kabels binnenshuis te veranderen. Vragen kun je voorleggen aan de schouwer of de monteur van de provider.

Kan ik gebruik blijven maken van het COAX signaal als ik mijn woning laat aansluiten op glasvezel?

Tot het moment waarop je besluit over te stappen op glasvezel, blijf je gebruik maken van de bestaande coax- of telefoonkabel. Als je binnen het aansluitgebied woont, legt E-Fiber gratis glasvezel aan tot in je woning. De glasvezelkabel wordt gelegd en afgemonteerd, maar nog niet meteen geactiveerd, dit gebeurt pas als je een abonnement afsluit bij één van de providers die op uw adres glasvezel abonnementen aanbiedt.

Kan ik op een later moment glasvezel laten aanleggen?

Als je nu kiest voor een aansluiting rekenen we geen aansluitkosten. Maar, je kunt er altijd voor kiezen om later aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk. Je glasvezelkabel blijft dan op de erfgrens op rol liggen. Het is dan wel zo dat de werkzaamheden door onze aannemer apart voor jou worden ingepland en uitgevoerd en daar moeten we kosten voor in rekening brengen. Glasvezel biedt veel voordelen en het is daarom aan te raden om nu voor een kosteloze aansluiting zonder verplichtingen te kiezen.

Hoe lang duurt het glasvezelproject van E-Fiber?

Dat hangt er vanaf hoe groot de gemeente is. Het duurt ongeveer één tot twee jaar om in een gemeente of gebied een glasvezelnetwerk aan te leggen.

Moet ik een contract afsluiten voor een glasvezelaansluiting?

Zodra er genoeg animo is voor glasvezel in jouw gemeente (in veel gevallen 30% van de inwoners) legt E-Fiber het glasvezelnetwerk aan. Elke woning krijgt dan een kosteloos een glasvezelaansluiting. Als je kiest voor snel en betrouwbaar internet en gebruik wilt maken van deze glasvezelaansluiting, dan dien je een abonnement af te sluiten bij één van de providers die glasvezel aanbiedt. Doe dit voordat E-Fiber klaar is met de aanleg, want als je na hun vertrek een abonnement afsluit bij een provider kunnen er kosten in rekening worden gebracht.

Hoe gaat de glasvezelkabel aanleg in mijn tuin?

De glasvezelkabel wordt op een diepte van ongeveer 60 cm ondergronds naar je woning gebracht. Dit gebeurt met een zogenoemde tuinboring. Een tuinboring is onschadelijk voor de tuin. De tuin en bestrating blijven intact. Je hoeft niet aanwezig te zijn als de aannemer de tuinboring uitvoert.

Waar komt de glasvezelaansluiting mijn woning binnen?

Je bepaalt samen met de schouwer waar in je woning de glasvezelaansluiting wordt geplaatst. Bij de meeste huizen is dit op de plek van de huidige aansluiting: in de meterkast of woonkamer. In de buurt van het glasvezelmodem dient een stopcontact beschikbaar te zijn. De glasvezelmonteur komt, nadat je een abonnement heeft afgesloten, het glasvezelmodem bij je thuis installeren. Je ontvangt tijdig per post een brief met daarin de voorgestelde datum voor de installatie-afspraak.

Hoe herken ik de schouwer van E-Fiber?

De schouwer is een medewerker van de aannemer. Hij draagt E-Fiber-kleding en heeft een identificatiepas bij zich met daarop zijn foto en persoonlijke gegevens. Tevens bevat de pas het logo van E-Fiber en van de aannemer.

Wat gebeurt er als het vriest? Gaat E-Fiber dan wel door met de aanleg van glasvezel?

Als het vriest en de grond bevroren is, kan de aannemer zijn werk niet uitvoeren. Het project wordt dan stilgelegd en zal op een warmer moment worden hervat.

Legt E-Fiber zelf glasvezel aan?

E-Fiber is de opdrachtgever maar het werkelijke aanleggen van de glasvezelkabel wordt gedaan door aannemers en onderaannemers.

Wie is jullie aannemer?

Dit verschilt per gebied en is dus afhankelijk van de plek waar je woont. Op deze website vind je op de pagina van jouw gebied de naam van de aannemer en de contactgegevens.

Hoe lang duurt de aanleg van één straat?

Binnen een dag voorziet de aannemer je woning van een glasvezelaansluiting. De aanleg in de straat neemt wat meer tijd in beslag, ongeveer 5 á 6 dagen. De aanleg in de hele wijk duurt uiteraard wat langer, je kunt dan gedurende een aantal weken de ploegen van de aannemer in verschillende straten tegenkomen. Je zult tijdens deze aanleg, in je straat of wijk, je woning gewoon kunnen bereiken.

Kan ik na aansluiting direct gebruik maken van de mogelijkheden van glasvezel?

Ja, zodra de monteur het glasvezelmodem heeft geïnstalleerd en jouw glasvezelabonnement heeft geactiveerd kun je direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk van E-Fiber. Ben je nog geen klant bij een provider, maar wil je wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Kijk dan even welke provider in jouw gemeente diensten aanbiedt.

Glasvezel zakelijk
Welke extra service mag ik verwachten als zakelijke klant?

De providers bieden abonnementen en bijbehorende dienstverlening voor de zakelijke markt. Deze verschillen van particuliere abonnementen. Je kunt vrijblijvend advies opvragen bij de diverse providers.

Ik wil graag een glasvezelaansluiting in mijn bedrijfspand. Kan dat?

Ook bedrijfspanden worden door E-Fiber aangesloten. De providers kunnen je adviseren over de abonnementen.

Wij zijn een onderwijsinstelling. Wat kost glasvezel ons?

Ook onderwijsinstellingen worden door E-Fiber aangesloten. De providers kunnen je adviseren over de abonnementen.

Contact
Ik wil de afdeling planning spreken, waar moet ik zijn?

Op de brief die je hebt gekregen staat een telefoonnummer, dit is het nummer dat je kunt bellen met deze vraag. Op de website van E-Fiber kun je ook de gegevens van de aannemer vinden die in jouw gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg van de glasvezelkabel.

Waar kan ik met mijn klacht terecht?

We streven ernaar om elke gebruiker met tevredenheid van glasvezel te laten genieten. Daarom nemen we alle klachten snel in behandeling en zorgen dat het spoedig wordt opgelost. Als je een klacht hebt over glasvezel in je straat, woning of buurt, dan kun je een e-mail sturen naar info@e-fiber.nl of bellen naar 030-2251901. Je kunt de klacht ook doorgeven aan de verantwoordelijke aannemer in jouw buurt, dan neemt de aannemer contact met je op.

Ik heb een vraag over de aanleg. Wie moet ik bellen?

Voordat E-Fiber van start gaat met de aanleg van glasvezel in uw straat en voordat er een glasvezelmodem in je woning komt, krijg je bezoek van de schouwer. De schouwer bepaalt samen met jou waar het glasvezelmodem in je woning moet komen. Vragen over de aanleg kun je stellen aan de aannemer die in jouw gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg, deze gegevens vind je op onze website, bij jouw gemeente.

Ik wil een afspraak wijzigen of maken, wie moet ik bellen?

Als je een afspraak rondom installatie wilt wijzigen kun je contact opnemen met de aannemer die verantwoordelijk is voor de aanleg van glasvezel in jouw gemeente.

Ik heb een vraag over glasvezel abonnementen, wie kan ik bellen?

Om meer te weten te komen over een glasvezelabonnement of de verschillende aanbieders (providers) kun je de ‘vergelijker’ invullen. Deze is terug te vinden op de pagina van jouw gemeente op deze website (e-fiber.nl).

Ik heb schade. Waar kan ik schade melden?

We vinden het vervelend dat je schade hebt opgelopen en helpen je graag om het op te lossen. Je kunt de schade melden door contact met ons op te nemen per e-mail via info@e-fiber.nl of bellen naar 030-2251901. Dan gaan we op zoek naar een oplossing.

Overige vragen
Mijn buren worden aangesloten op glasvezel, maar ik niet. Hoe kan dit?

We delen de wijken in in werkgebieden, zo krijgt de hele wijk glasvezel maar dit wordt wel op verschillende momenten (per werkgebied) aangelegd. Het kan zijn dat de grens net tussen jouw woning en dat van je buren zit. De aannemer zal dan op een ander moment ook bij jou glasvezel aanleggen.

Wat is een open netwerk?

Dit is een netwerk bedoeld voor het delen van informatie (zoals het glasvezelnetwerk) waar meerdere providers hun diensten op kunnen aanbieden. Het netwerk is dus open voor alle providers die glasvezel willen aanbieden en daarover afspraken met E-Fiber hebben gemaakt.

Ik woon in het buitengebied, krijg ik ook glasvezel?

Absoluut! Wij vinden dat iedereen in Nederland recht heeft op glasvezel, waar je ook woont. Als wij in een gemeente glasvezel leggen, doen we dit voor iedereen in de gemeente.

Waarom zou ik glasvezel nemen als er een 4G of 5G verbinding is?

4G of 5G zijn draadloze technieken die niet te vergelijken zijn met het glasvezelnetwerk. Dit omdat het een vaste verbinding ten opzichte van een mobiele verbinding betreft. Mobiel dataverkeer wordt steeds beter maar zal voorlopig nog niet op kunnen boksen tegen het snelle en betrouwbare vaste glasvezelnetwerk. Mobiel dataverkeer is afhankelijk van zendmasten, de hoeveelheid zendmasten heeft invloed op de kwaliteit van de verbinding. Met een glasvezelverbinding ben je altijd verzekerd van goed, snel en betrouwbaar internet. Met 4G of 5G is de kwaliteit altijd afhankelijk van externe factoren.

Waarom is een deelname van 30% noodzakelijk?

De aanleg van een glasvezelnetwerk is een kostbare investering. E-Fiber wil deze investering graag doen, maar heeft daarvoor wel een minimale deelname nodig om de aanleg rendabel te maken. Dit is een minimum van abonnementen dat afgesloten moet worden bij de providers. Deze grens ligt op 30%, dat betekent dat 30% van de inwoners/ondernemers in een gemeente moeten kiezen voor een abonnement om de aanleg te kunnen starten.

Wordt mijn huis meer waard als er glasvezel ligt?

Huizen worden nog steeds verkocht zonder glasvezel aansluiting. Maar, de aanwezigheid van snel en betrouwbaar internet is inmiddels wel een zeer belangrijke factor voor de verkoopbaarheid van een huis of bedrijfslocatie.

Wat is vraagbundeling?

Vraagbundeling is een methode om te toetsen of er binnen de gemeente voldoende animo is voor de aanleg van het glasvezelnetwerk.

Is mijn internet nu echt zo slecht ten opzichte van internet via glasvezel?

Het is bewezen dat vooral in buitengebieden het internet via de normale kabel een stuk langzamer is dan internet via glasvezel. Ook als je niet direct last hebt van een trage verbinding zul je het verschil tussen de oude verbinding en de nieuwe via glasvezel zeker opmerken.

Ik wil geen glasvezel. Kan ik mij afmelden?

Ja, dat kan. Heb je recentelijk informatie ontvangen over de aanleg van glasvezel in je wijk? Dan kun je er gewoon voor kiezen om niet aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk. Je kunt dit aangeven bij de schouwer die bij je langs zal komen. Bedenk wel dat glasvezel een uitstekende investering in de toekomst is. We gaan steeds meer gebruik maken van het internet en digitale apparaten en glasvezel kan deze capaciteit aan. Nu zal de aanleg en aansluiting in je woning gratis worden geplaatst. Dit is later echter niet meer kosteloos.

Zeg ja tegen glasvezel

Zeg ja tegen glasvezel icoontje

Benieuwd naar wat glasvezel jou kan bieden? Jij kiest welke provider er bij jou past. Een gigantische bak aan data, met of zonder telefonie en maandelijks up- of downgrade mogelijk.

 

Bekijk de mogelijkheden
Zeg ja tegen glasvezel icoontje