FAQ & Contact

10 meest gestelde vragen over glasvezel

08-10-2019

De aanleg van glasvezel is een proces dat nogal wat vragen kan oproepen. Dat snappen we! We hebben de 10 meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet bij? Kijk dan hier voor een uitgebreid overzicht. 

1. Waarom zou ik voor glasvezel kiezen?
We gebruiken steeds meer data. Van Skype gesprekken tot online thuiswerken. Daarnaast zijn er steeds meer apparaten die we gebruiken via internet. Zogenoemde ‘slimme apparaten’. Denk aan een alarmsysteem, thermostaat of muziekinstallatie. Daarom is het belangrijk dat we gebruik maken van een betrouwbaar netwerk met een enorme capaciteit. Dit vergt veel van de huidige internetkabel, met een trage en onbetrouwbare verbinding als gevolg. Glasvezel is hét antwoord op supersnel internet. Nu en in de toekomst.

 

2. Waarom is een deelname van 30% van de inwoners noodzakelijk?

 De aanleg van een glasvezelnetwerk is een kostbare investering. E-Fiber wil deze investering graag doen, maar heeft daarvoor wel een minimale deelname nodig om de aanleg rendabel te maken. Deze grens ligt op 30%, dit betekent dat 30% van de inwoners/ondernemers in een gemeente een abonnement moeten afsluiten om de aanleg te starten. Als dit percentage niet wordt gehaald komt er geen glasvezelnetwerk in jouw gemeente.

 

3. Wat betekent ‘Ja’ zeggen tegen glasvezel?

Je zegt ‘Ja’ tegen glasvezel door een abonnement af te sluiten bij één van de aangesloten providers. Uiteraard gaat je abonnement pas in als de glasvezelkabel ook echt in de grond ligt. En komt het netwerk er niet, dan komt je abonnement te vervallen en verwijderen we al je gegevens.

 

4. Ik woon in het buitengebied, krijg ik ook glasvezel?

Absoluut, juist! Wij vinden dat iedereen in Nederland recht heeft op snel internet. Waar je ook woont, van het stadshart tot in de polder. Als wij glasvezel aanleggen in een gemeente, doen we dit voor iedereen!

 

5. Kan ik op een later moment glasvezel laten aanleggen?

Je kunt kiezen om later aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk. We trekken de kabel dan niet door tot in je huis. Het is wel zo dat de werkzaamheden dan door onze aannemer apart voor jou worden ingepland en uitgevoerd, daar moeten we kosten voor in rekening brengen. En alleen bij voldoende inschrijvingen kan de aanleg van het glasvezelnetwerk doorgaan.

 

6. Welke providers bieden diensten aan op het E-Fiber netwerk?

Het glasvezelnetwerk van E-Fiber is een open netwerk. Wij houden van keuzevrijheid en willen dat je zelf bepaalt bij wie je je internet afneemt. Alle providers zijn welkom, dit onderscheid ons van andere netwerken. Er staan meerdere providers te trappelen om jou de beste service en persoonlijke aandacht te bieden. Kijk op e-fiber.nl/vergelijk om te zien welke provider en welk abonnement het beste bij jou past.

 

7. Wat gebeurt er met mijn e-mailadres en telefoonnummer?

Heb je een afhankelijk e-mailadres (zoals @ziggo.nl of @kpn.nl) en wil je overstappen op glasvezel? Daar is een oplossing voor: een onafhankelijk e-mailadres. Dit is gratis en hiermee voorkom je ook bij een volgende overstap problemen. Denk aan bijvoorbeeld Gmail of Outlook. Voor hulp bij overstappen kun je kijken op e-fiber.nl/overstappen-email. Je telefoonnummer kun je meenemen, de providers zijn verplichte dit te faciliteren.

 

8. Heb ik straks nog alle zenders en kan ik Ziggo Sport of Fox Sports Eredivisie Live blijven kijken als ik overstap naar glasvezel?

Alle zenderpakketten komen overeen met de pakketten van andere providers in de markt. Je kunt via de provider naar keuze ook Ziggo Sport bestellen, het eerste jaar zit dit zelfs inclusief bij de meeste pakketten. Fox Sports Eredivisie Live zit in het basispakket bij de providers die tv Canal Digitaal leveren. Bij anderen is het tegen maandelijkse betaling te verkrijgen.

 

9. Wordt de overstap begeleid?

Het merendeel van de  providers biedt een overstaphulp aan zodat je nergens naar om hoeft te kijken. Zij regelen de overstap, inclusief het opzeggen van je huidige abonnement. En vaak komt je nieuwe provider ook de diensten thuis installeren.

 

10. Wordt er in de tuin gegraven 

In de meeste gevallen niet. De aannemer ‘schiet’ de glasvezelkabel onder je tuin of oprit door zodat we niet hoeven te graven. Dit gebeurt met een zogenoemde tuinboring. In enkele gevallen is het beter of veiliger om te graven. De aannemer bekijkt dit per adres, dit wordt van te voren met de bewoners besproken.